اطلاعات دارویی

EXCILIA

بیماتوپروست

بیماتوپروست یک آنالوگ پروستاگلاندین است که به رویش مجدد و طبیعی موهای مژه کمک می‌کند و موجب بلندتر شدن مژه، تیرگی مژه و افزایش ضخامت مژه‌ می‌شود. این ماده تنها داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که به منظور افزایش طول مژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماتوپروست ۰.۰۳ درصد با نام تجاری “اکسیلیا” در بازار ایران به صورت محلول استریل ۳ میلی‌لیتر ۰.۰۳ درصد موجود است. اکسیلیا از نظر ترکیب، مقدار دارو در هر بسته، اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی مشابه داروی مرجع است.

محلول اکسیلیا در موراد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۰۸ استفاده از محلول چشمی ۰.۰۳ درصد بیماتوپروست به منظور درمان هایپوتریکوزیس (تعداد، طول و ضخامت کم) مژه‌ ها، مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت. تحقیقات بالینی نشان داده است که این دارو می‌تواند برای بهبود رشد ناکافی مژه‌ ها و ابروها با علل مختلف از جمله شیمی‌درمانی و همچنین مواردی که علت مشخصی ندارند، مؤثر باشد. علاوه بر این، در افرادی که به علت طاسی سکه‌ای (alopecia areata)، قسمتی از موی سرشان ریخته است، اکسیلیا می‌تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. کابرد دیگر این دارو در در افرادی است که موی سرشان به صورت یکپارچه به علت تغییرات هورمون با منشأ ارثی، می‌ریزد؛ در واقع این گونه از ریزش مو همان چیزی است که برای بسیاری از مردان ایرانی اتفاق می‌افتد. همچنین بر اساس تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است، بیماتوپروست ۰.۰۳ درصد می‌تواند برای افزایش تولید رنگ‌دانه در مناطقی از پوست که دچار کمبود رنگ‌دانه (vitiligo) شده‌اند، مفید باشد.

موارد مصرف

موارد مصرف

در صورتی که از داروهای کاهنده فشار داخلی چشم استفاده می‌کنید، پیش از استعمال اکسیلیا باید با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی

براساس مطالعات صورت گرفته بر روی زنان باردار، در زمان مصرف مداوم بیماتوپروست ۰.۰۳ درصد خطر قابل توجهی برای جنین گزارش نشده است، البته اطلاعاتی در مورد این که آیا بیماتوپروست ۰.۰۳ درصد در شیر ترشح می‌شود یا خیر موجود نیست. بنابراین مصرف اکسیلیا در دوران بارداری و شیردهی تنها در موارد ضروری و با تشخیص پزشک مجاز است.

مصرف در دوران شیردهی و بارداری

دوران شیردهی و بارداری

» دور از نور و در دمای ۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد (داخل یخچال یا در دمای اتاق) نگهداری و از یخ‌زدگی محافظت شود.
» دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
» پس از اتمام دوره درمان باقی‌مانده محلول را دور بریزید.

شرایط نگهداری

شرایط نگهداری اکسیلیا

عوارض جانبی احتمالی

این فرآورده ممکن است در زمان مصرف، در برخی افراد منجر به بروز عوارضی ناخواسته شود. در صورت بروز این عوارض با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. شایع‌ترین عارضه در هنگام مصرف این دارو احساس خشکی، خارش یا قرمزی چشم‌ها است. این عوارض در حدود ۴٪ مصرف‌کنندگان گزارش شده است.

عوارض اکسیلیا

عوارض جانبی غیر متداول این دارو معمولاً در ناحیه پوست نزدیک به محل استعمال اکسیلیا یا در چشم‌ها دیده می‌شود. تیره‌ شدن پلک در نتیجه افزایش ملانین پوست اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که پلک در محل استعمال اکسیلیا، کمی تیره‌تر شود. در صورتی که تصمیم به قطع مصرف دارو گرفتید، انتظار می‌رود که تیرگی پس از چند هفته تا چند ماه برطرف شود. بروز عوارضی از جمله قرمزی و خارش چشم، در ابتدای مصرف دارو، طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود. البته در صورت استفاده صحیح از اکسیلیا و جلوگیری از ورود محلول به داخل چشم، احتمال بروز عوارض بسیار کاهش می‌یابد. در صوررت تداوم عارضه، در مورد ادامه یا قطع مصرف دارو با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

خرید اینترنتی اکسیلیا

اکسیلیا را از داروخانه آنلاین داروکده سفارش دهید!

مشخصات محصول

excilia box

هر ۱ میلی لیتر از محلول استریل چشمی اکسیلیا حاوی ۰/۳ میلی‌گرم ماده موثره بیماتوپروست است. سایر مواد جانبی این محصول، شامل بنزالکونیوم کلراید، سدیم کلراید، سدیم فسفات دی‌بازیک، سیتریک اسید و آب خالص است.
هر جعبه حاوی ۳ میلی‌ لیتر محلول در یک بطری ۵ میلی لیتری با ۷۰ عدد اپلیکاتور و درپوش استریل است که به مدت یک ماه قابل استفاده است.

اینستاگرام
اینستاگرام
orchidpharmed
excilia
inoclon